ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Παρουσιάζονται έντυπα και ψηφιακοί δίσκοι που αφορούν την κερκυραϊκή ιστορία και πολιτισμό και γενικότερα τον ιόνιο χώρο.

3.5.08

Στέφανος Σγούρος

- Κερκυραίοι ζωγράφοι 19ου-20ου αιώνα
- Η υδατογραφία
- Η ζωγραφική των λέξεων
(Έκδοση Καλλιτεχνική Σχολής Κέρκυρας, Έψιλον, Κέρκυρα, 2004)

Γεννημένος στην Κέρκυρα το1924 και γιός του ζωγράφου-αγιογράφου Διον. Σγούρου, ο Στέφανος Σγούρος σπούδασε στην Ιταλία και ασχολήθηκε με όλα τα είδη ζωγραφικής, θεωρούμενος σήμερα ένας από τους αξιολογότερους κερκυραίους ζωγράφους. Γνωστός ήδη στον εκδοτικό χώρο από το βιβλίο του «Επαγγελματισμός και Τέχνη» ο Στέφανος Σγούρος μας έδοσε πριν λίγους μήνες μια νέα δουλειά του η οποία εκτείνεται σε τρεις ενότητες:
Κερκυραίοι ζωγράφοι 19ου-20ου αιώνα
Στην ενότητα αυτή δεν δίνονται βιογραφίες ζωγράφων, αλλά δίνεται το κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εργάστηκαν και δημιούργησαν γνωστοί σήμερα (από τα έργα τους) καλλιτέχνες. Εντυπωσιάζεται πραγματικά ο αναγνώστης από τα στοιχεία που παρατίθενται και τα οποία σχηματίζουν την εικόνα μιας δύσκολης εποχής όπου η καλλιτεχνική δημιουργία ήταν κυριολεκτικά επίτευγμα και η ζωή του καλλιτέχνη όχι απλά δύσκολη.
Ο συγγραφέας περιγράφει γλαφυρά τον τρόπο δουλειάς, τις δυσκολίες και την ζωή των καλλιτεχνών για μια περίοδο που γνώρισε μεν από τον πατέρα του, αλλά τα ξεκέντια της οποίας έζησε και ο ίδιος.
Με αφορμή τις διάφορες καταστάσεις αναπτύσσει τις απόψεις του για την «συναλλαγή στην Τέχνη», την εμπορευματοποίηση, θέμα το οποίο στις μέρες μας έχει λάβει ευρύτερες διαστάσεις για όλη την πολιτιστική παραγωγή.
Η Υδατογραφία
Αρχίζοντας με το αξίωμα «Η τέχνη της ζωγραφικής είναι μία και μόνη» ο συγγραφέας επικεντρώνει το γράψιμό του στους μηχανισμούς που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης για να εκφραστεί και αναπτύσσει ειδικότερα τα σχετικά με την ακουαρέλα. Για τον ρόλο της προσωπικότητας του καλλιτέχνη σημειώνει: «Έντονα διατυπωμένη η προσωπικότητα του καλλιτέχνη στον τρόπο της υδατογραφίας γίνεται το δυσκολονόητο δίπτυχο που μας κάνει να ρωτάμε πολλές φορές και να ψάχνουμε για το ποιο υπήρξε πρώτο: η τεχνική ή αυτός που τη διαμορφώνει;».
Στην ίδια ενότητα, στο κεφάλαιο «Αισθητική και τεχνοτροπία» γράφει:
«Η τέχνη θα πάρει το υλικό της από τον κόσμο τον υπαρκτό. Από αυτή την απεραντοσύνη που δίνει ελεύθερα κι αναντίρρητα το υλικό αυτό, και που όμως εξαρτά την υπόστασή του και τη μετάπλασή του σε ζώσα μορφή από το ταλέντο εκείνο που γεννήθηκε να δώσει και όχι να πάρει».
Η ζωγραφική των λέξεων
Η ενότητα περιλαμβάνει λέξεις, ορισμούς και χαρακτηρισμούς που χρησιμοποιούσαν οι κερκυραίοι ζωγράφοι των περασμένων χρόνων στη δουλειά τους και στις εκφράσεις τους. Λέξεις με ντόπια και ξένη καταγωγή και ρίζα, και προπάντος ιταλικές της τέχνης …
Οι φωτογραφίες 70 περίπου έργων και προσωπογραφίες καλλιτεχνών αυτής της περιόδου (ανάμεσά τους φυσικά και πολλά έργα του συγγραφέα), καθώς και άλλο φωτογραφικό υλικό, κοσμούν την έκδοση και συμπληρώνουν τις τρεις ενότητες.